Fysiek massage

Elastische taping

Steeds vaker wordt er zowel in de sportwereld, als daar buiten gebruik gemaakt van elastische taping. Dit staat ook wel bekend als Medical Taping Concept of kinesiotaping.

Elastische taping is een van oorsprong Aziatische tapemethode, die niet alleen een stabiliserende werking heeft op gewrichten, maar tevens de spierfunctie, de bloed- en lymfecirculatie stimuleert en ondersteunt.

De elastische tape zorgt door een speciale manier van aanbrengen, dat de huid lokaal wordt gelift. Hierdoor wordt onmiddellijk de druk onderhuids verminderd in het blessure- of pijngebied, waardoor de bloedsomloop en de lymfestroom zich kunnen herstellen. Als gevolg hiervan neemt de druk op de pijnreceptoren af en de pijn vermindert, of verdwijnt zelfs helemaal.

Door het genezingsproces op deze manier continu te ondersteunen, wordt gezorgd voor een effect, dat zich verder uitstrekt dan de reguliere behandelingen. Doordat de elastische tape meerdere dagen kan blijven zitten, dus ook tijdens douchen en zwemmen, ontstaat een unieke 24-uurs behandeling.
Kortom: elastische tape ondersteunt c.q. activeert de lichaamseigen herstelmechanismen, zonder de bewegingsvrijheid te beperken. Deze aanpak is in de praktijk daardoor veel functioneler dan bijvoorbeeld de klassiek aanpak met conventionele witte sporttape. Het gevolg is dus pijnvermindering en daardoor een snellere genezing.

Het indicatiegebied is zeer uitgebreid

• (Na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals bijvoorbeeld rug- en schouderklachten en knie en kuitklachten
  • Verminderen van klachten door vloeistofstuwing, zoals oedeem (vochtophoping) en bloeduitstortingen
  • Houdingscorrectie aan gewrichten en weefsels
  • Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting, zoals bijvoorbeeld RSI, tennisarm, achillespeesklachten enz.
  • Bestrijding van (spannings)hoofdpijn en zenuwpijn door be├»nvloeding van het zenuwstelsel
  • Het gunstig be├»nvloeden van organen, zoals bij maagklachten
  • Menstruatieklachten, zoals PMS

De eigenschappen van elastische tape zijn

• Rekbaarheid tot 140%, vergelijkbaar met de rekbaarheid van de huid
  • Elastische, ademende, zelfklevende tape op kwalitatief hoogwaardig katoen
  • Anti-allergische acryl kleeflaag
  • Waterproof, dus douchen is mogelijk
  • Kan zonder problemen enkele dagen blijven zitten op de huid

Heb je een klacht of blessure die je wilt laten behandelen met elastische tape? Maak hier snel een afspraak!